Borderline

Jag har märkt att det är så många som inte förstår vad Borderline är. Eller tar sjukdomen på allvar. Men det är en utav dom..värsta psykiska sjukdomarna som finns att leva med. Var tionde människa med Borderlineproblematik begår självmord (statistiskt) och det är ett rent HELVETE att leva med. Så jag tänkte skriva lite om vad Borderline är och använder Wikipedia som källa. Tycker alla som inte förstår eller DÖMER, ska läsa detta.

Borderline-personlighetsstörning (ungefärlig betydelse: gränsland):

Det främsta problemet för dessa personer är deras emotionella instabilitet och svårigheten att reglera sina känslor. De känslomässiga problemen leder till svårigheter att bete sig på ett fungerande sätt, vilket i sin tur leder till relationsproblem och svårigheter att skapa en stabil självkänsla.

Patienter med Borderline-personlighetsstörning har stor samsjuklighet - de är för det mesta allvarligt deprimerade och lider ofta av andra psykiska problem som posttraumatisk stresstörning, social fobi, ätstörningar, tvångssyndrom och panikångest. Deras liv präglas av desperation. De blir lätt missförstådda och uppfattas som besvärliga och manipulativa av sin omgivning.

Symptom:

  1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer
  2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering, har ett extremt svartvitt tänkande.
  3. Uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla
  4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil).
  5. Uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar
  6. Är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar)
  7. Känner en kronisk tomhetskänsla och ångest
  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål)
  9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom.                  

Personer med borderline har ofta ett mönster av instabila sociala relationer. Medan de kan utveckla intensiva - men stormiga - förhållanden, är deras attityd till familj, vänner och partner ofta instabila. Synen på andra kan växla snabbt mellan absolut idealisering och total nedvärdering. På så sätt kan ett intensivt förhållande, med stor tillit, snabbt uppstå. Men när separation hotar, inbillad eller verklig, kan förtroendet mycket snabbt övergå i ilska eller ett totalt avsägande av relationen. Detta kan förvåna den person som drabbas, eftersom de ofta har svårt att förstå vad personen upplever som ett hot om separering. Denna rädsla för att bli övergiven kan ha att göra med personens svårighet att knyta känslomässiga band med närstående, något som särskilt visar sig då den viktiga personen inte är direkt fysiskt närvarande. Frånvaron av denna närhet skapar en känsla av tomhet, och att vara värdelös. Om personen känner sig övergiven eller sviken kan risk för självmordsförsök eller annat självdestruktivt beteende inträda.

En patient med borderline-störning uppvisar ofta ett impulsivt beteende när det gäller pengar, mat och sex. Borderline-störning uppträder ofta tillsammans med andra psykiatriska problem, särskilt bipolära sjukdomar, depression, ADHD, ångestsjukdomar, fobier, missbruk, ätstörningar och andra personlighetsstörningar.


Självdestruktivt beteende 

Statistik visar att 10-20% av alla borderlinepatienter dör som ett resultat av självmord. Risken ökar ytterligare när andra diagnoser uppträder hos samma patient, som till exempel borderline-störning och ADHD. Om en patient har borderline-störning i kombination med missbruk är risken för självmord så hög som 60%. Närstående till en patient som diagnostiserats med denna störning har rätt till klar och tydlig information, så att de kan stötta personen. Riskfaktorerna kan reduceras genom en korrekt ställd diagnos och därmed följande behandling, ofta med familjen inblandad. Den som lider av borderline-störning behöver ett starkt kontaktnät runt sig för att ge stöd. Detta är dock inte det lättaste, eftersom personen ofta har stora svårigheter i nära relationer, vilket sätter stor press på de närstående som ofta blir drabbade av/indragna i personens sinnesstämning, utåtagerande och destruktiva beteende.

Borderline personlighetsstörning konstateras tre gånger så ofta hos kvinnor som hos män. Vad det beror på är inte känt. Vissa forskare menar att många män med diagnosen antisocial personlighetsstörning egentligen har en borderlinestörning.
____

Själv skulle jag säga att efter att ha läst igenom detta så låter inte Borderline särskilt jobbigt kanske för vissa att leva med. Med det är ett helvete. En kamp varje dag för att överleva. Att leva med en konstant, kronisk ångest. Man kan inte förklara hur det är att leva med, man måste vara där för att förstå själv. Jag önskar verkligen att människor som dömer oss som lider av denna sjukdom, och de som inte förstår - skulle försöka att leva en dag med Borderline. Jag tror ärligt talat inte dom skulle överleva det.

Igår var jag förresten hos min psykolog och fick min behandlingsplan. Sedan pratade vi mer om Behandlingshemmet. Jag kommer antagligen in på hemmet i höst. Nackdelen enligt min psykolog var att Behandlingshemmet har stängt varje helg och sommar, och då måste jag vara hemma. Och hon tror inte jag kommer klara av det. Men det tror jag. Absolut. Tycker det är skönt att det är så. Jag tror jag behöver det här. Så jag får riktig hjälp. Intensiv terapi. Vi får se hur det blir.

Idag är det även ett STRÅLANDE väder ute. Jag tror jag ska gå ut och sätta min lite i solen. Försöka få bort ångesten lite med lite vårvärme och solstrålar.






(jag skrattade när jag läste igenom det. Jag vet inte varför. Det är inte roligt någonstans. Men det känns så konstigt att läsa om sig själv)


Kommentarer
Postat av: Lilly

Jag kan känna igen mnig en hel del i den texten tack vare just ADHDn. .

2011-03-25 @ 22:04:04
URL: http://babydollsugardust.blogg.se/
Postat av: Hjärtat

Bra du delar, så jag kan läsa o förstå, känna igen mig och fundera hur man ska må bra!!!

2011-03-30 @ 13:56:27
URL: http://kraftmagi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0