Ta det lugnt - Jag?!

Idag är det lördag. Jag bokade in ett Flowinpass på gymmet kl 09.00 imorse. När jag var påväg hem från gymmet så observerade jag verkligen hur stressad jag var, fast jag är ledig hela helgen. Förbryllat hittade jag automatiskt på i huvudet vad jag skulle göra i helgen (fast allting redan är gjort). Att ta det lugnt är något jag inte är bra på. Jag har ett fullplanerat strukturerat schema varje dag i veckan, för det ger mig frid och jag håller mig borta från ångesten. Så jag vet att jag måste sätta in egentid där jag absolut inte gör någonting, utan bara VARA. Så jag kan stanna upp från min hektiska vardag och känna efter hur jag mår och andas ut och slappnar av fullständigt.

Så jag agerade tvärt emot impulsen att göra en massa. När jag kom hem tog jag av mig träningskläderna. Duschade i lugn och ro, satte in en hårinpackning efter duschen, tappade upp ett fotbad, kokade grönt te, tog fram jordgubbslotionen, nagelfilen, nagellack, och fotvård + handvården, tog på en ansiktsmask i ansiktet, satte mig ner i soffan med en filt och slappnade av & läste en träningstidning.

Nu när jag sitter här NJUTER jag verkligen. Så fort jag tänker på att ta det lugnt i vanliga fall, får jag en sjuk ångest och är verkligen panikslagen av rädsla för att om jag tar det lugnt så kommer ångesten komma (eftersom jag är expert på att stänga av känslorna). Så nu när jag väl gör det, släpper jag all kontroll just nu och tänker att det är OKEJ att gråta om jag känner för att gråta. Det är OKEJ att släppa ner muren idag. Känslor är inte farliga. Så just i detta nu, släpper jag alla murar och släpper kontrollen.

Och jag märker att.. Jag behövde verkligen det här. Min kropp är ett tempel och jag är förpliktigad att ta hand om mig själv på bästa sätt. Jag förtjänar det.

Kom ihåg att ta hand om er själva och stanna upp då och då och känn efter. Sätt tid en gång i veckan för lite egentid och bara VARA. Glöm alla måsten, alla bekymmer och alla krav.


Kommentarer
Postat av: Carola Eriksson

Du har så rätt i att man ibland måste stanna upp och bara vara, även om det känns otroligt svårt och konstigt.

Jag känner igen mig i allt du skriver och speciellt det med ångesten. Man kommer in i en negativ spiral och det gör så man får ångest över ångesten och försöker göra allt för att undvika sånt som kan framkalla denna jobbiga ångest.

Det jag har fått lära mig är att ångest är inget farligt även om det är förbaskat jobbigt när man är inne i den och man får alla jävla olika symtom som man tror man ska bli knäpp av. När man känner att den kommer och klarar av att acceptera att den kommer just då så brukar den försvinna snabbare än om man hela tiden försöker streta emot.

Och egentligen finns det inte så många måsten, utan det är vi människor som skapar dem i våra tankar eftersom samhället har skapat oss till att fungera så tyvärr.

Hoppas du får en underbar lördag.

Kramis <3

2013-01-19 @ 11:17:42
Postat av: Lilly

Jo,ens kropp är verkligen ens tempel. ;) Därför är jag dörädd att jag kommer vara sjukt missnöjd med min kropp efter förlossningen men vi får hoppas på det bästa.

Jag gjorde också ansiktsmask igår. :D

2013-01-19 @ 13:06:18
URL: http://darkcourtney.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0