Impulsivitet, kontrollbehov & Borderline - omöjlig kombination?

Jag måste få ut en fråga som jag just satt och tänkte på. Jag är en sån person att jag måste ha total kontroll HELA tiden, annars får jag ångest. Om inte jag har kontroll hela tiden och inte har mina dagar och mitt liv eller min helg planerad så går hela min värld i kras. Om jag har planerat något att göra en helg eller en dag, och det visar sig några dagar/en dag innan att det inte blir av så rasar min värld. För jag måste ha KONTROLL hela tiden. Planera ut varje detalj. Annars är jag=ångest. Och jag+ångest=Kaos. Samtidigt så är jag väldigt impulsiv av mig och får impulser att göra grejer utan att tänka mig för.

Så min fråga är. Hur fan hänger kontrollbehovet & impulsiviteten ihop? Det är ju så motsägelsefullt. Om man skulle beskriva Borderline med något ord skulle det bli Motsägelsefullt. En motsägelsefull sjukdom. Så har någon något svar på det till mig? Eller är det bara så att det är så, utan någon förklaring?


Kommentarer
Postat av: J

Är precis likadan i mitt beteende, har också borderline!

2011-08-10 @ 23:03:20
URL: http://diisorder.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tror att den friska delen av alla människor vill planera och ruta upp sin vardag. För rutiner ger en viss trygghet. Därmed att planera. Jag tror att den sjuka delen i borderline personligheten vill förstöra allt som har med något som är tryggt. Just för att man vill skada sig själv eller förstöra för sig själv.



Jag som också har borderline kan inte han allt jätte bra, utan då det blir för bra så måste jag förstöra det och sedan bygga upp det igen. Samma sak med rutiner och plikter och tider. När jag är frisk så är jag rädd att komma för sent och sitter utanför typ i en halvtimme innan. Men när jag är sjuk så skiter jag i att gå dit utan att avboka det.



2011-08-11 @ 19:28:56
URL: http://borderlinehurricane.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jag känner igen mig på alla punkter.

En minst sagt motsägelsefull sjukdom eller hur..

M V H

Ordning i kaos

2011-08-14 @ 19:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0